Вести бізнес в онлайні просто і, одночасно, неймовірно складно. З одного боку, підприємцю відкриваються неймовірні можливості, включаючи велике охоплення цільової аудиторії і відносно легкий спосіб подати свій товар у всій красі. При цьому, з іншого боку, сьогодні у Всесвітній Мережі просто величезна конкуренція.
Щоб продавати, недостатньо вже просто створити інтернет-магазин. Потрібно виділитися з тисячі однотипних проектів, зробити магазин конкурентоспроможним і розкрутити. Все це коштує не один десяток тисяч гривень. Але є інший більш дешевий і простий спосіб – скористатися пропозицією маркетплейса.
Що це таке?
Маркетплейс – віртуальний аналог традиційного базару. Він являє собою онлайн-майданчик, на якому десятки, сотні і навіть тисячі продавців можуть запропонувати свій товар чи послуги. Чудовими прикладами подібних сервісів на світовому ринку є eBay, Amazon, Etsy і Alibaba Group (AliExpress, Taobao, ін.). За скромними підрахунками, в Європі та Америці, на сьогоднішній день ефективно працюють і масово продають товари понад 200 таких маркетплейсів. В Україні такі проекти реалізували Rozetka, Prom.ua, Crafta і інші інтернет-компанії.
Подібні сайти називають «загрозою для інтернет-магазинів» не просто так. Їх завдання – надати такі умови, щоб у них хотіли представляти свої товари як малі, так і великі продавці. Для цього необхідно налаштувати чудовий клієнтооборот, що має на увазі забезпечення юзабіліті і топової позиції в пошукових системах.
Як це працює?
Маркетплейсом пропонується продавцеві місце для розміщення пропозицій, інструменти для комунікацій і маркетингова підтримка. Часто на таких майданчиках передбачено платіжний функціонал. Товари/послуги можуть з'являтися в пошуку по сайту, його категоріях і каталогах, а також на сторінці самого магазину.
У деяких випадках, покупець зв'язується безпосередньо з постачальником, в інших – через менеджера маркетплейса. Найважливіший елемент взаємозв'язку – оплата або, іншими словами, платіжний шлюз. Її алгоритм залежить від того, як буде побудований процес проведення транзакцій. Це можуть бути як спліт-платежі, так і оплата через посередника, або безпосередньо від замовника до виконавця.
Як на описані варіанти грошового кругообігу дивиться податкова служба України, розглянемо трохи пізніше. Спочатку давайте розберемося в юридичних моментах роботи з маркетплейсамі.
Правові аспекти маркетплейса
Фактично, формат маркетплейса – це посередництво між продавцем і покупцем. Згідно із законодавством (ст. 68-69 Цивільного Кодексу), в Україні існує кілька видів договорів, які забезпечують його реалізацію. Це може бути або комісійний договір, або договір посередництва. У випадках, коли контрагентами маркетплейса є підприємці (як юридичні, так і фізичні особи), то використовується ще одні варіант – агентський договір. Цей формат співпраці відомий ще як договір комерційного посередництва, а передбачений він ст. 297 Господарського кодексу України. Відзначимо, що крім роботи посередником підприємець може бути і незалежним продавцем на своєму сайті.
У випадках посередництва, прибуток компанії, якій належить онлайн-майданчик, визначається розміром комісійної винагороди. При цьому, власник маркетплейса певною мірою ризикує, тому що у випадку шахрайства на його порталі він може бути притягнутий до відповідальності.
Що про це думає податкова?
Податкові зобов'язання маркетплейса залежать від формату, в якому він реалізований. В рамках цього питання, розглядається як надання послуг посередника з їх оплатою, так і рух коштів і товарів між сторонами посередницького договору, а також операції посередника з третьою особою. Наприклад, при грамотній реалізації посередництва, маркетплейс виступає як податковий агент, виплачуючи відповідний податок з агентської винагороди. Іншими словами, база оподаткування описаного випадку – вартість послуги.
ВАЖЛИВО! Під агентським договором завжди мається на увазі винагорода, що є його істотною умовою. При цьому, якщо агент (в нашому випадку, маркетплейс) дає гарантії перед третьою особою (покупцем/замовником), то за це іноді передбачається додаткова оплата. Термін виплати посередницької винагороди найкраще врегулювати при складанні договору. В іншому випадку, агент має право на винагороду після виконання замовлення/покупки.
Висновок
Працювати з маркетплейсами – просто. Але тут і є свої "підводні камені". По-перше, продавець не контролює популярність і розвиток онлайн-майданчику. Від його рейтингу, а не свого власного, в пошукових системах, юзабіліті і стабільності роботи залежить клієнтоборот і прибуток підприємства. По-друге, українське законодавство в питанні посередництва ще далеко не досконале. Організовуючи свій бізнес за допомогою пропозиції маркетплейса, необхідно розуміти всі юридичні особливості формату, враховувати нюанси складання комісійної або агентської угоди. По-третє, сьогодні відкривається все більше онлайн-майданчиків, які пропонують різні умови співпраці. У пошуках найбільш вигідного варіанту, легко можна потрапити на шахраїв.
Як не допустити помилку? Необхідно скористатися послугами професіоналів з юридичного супроводу угод і/або обслуговування бізнесу. Ми в SAFIR Law&Finance працюємо з надійними українськими і 200+ зарубіжними маркетплейсами. Завдяки нам, ви зможете безпечно взаємодіяти з ними, успішно продаючи свій продукт і швидко збільшуючи рентабельність бізнесу. Звичайно ж, нам є що вам пояснити та запропонувати інші ефективні інструменти для зростання і масштабування вашого бізнесу.